مقام منتظران حقیقی مهدوی
منتظران راستین، برترین مردم همه روزگاران ، بسان حاضران در خیمه آن حضرت هنگام ظهور خواهند بود. ثواب ایشان مانند پاداش نمازگزار و روزهدار است و ایشان گرامىترین امت و رفیق پیامبر صلّى اللّه علیه و اله هستند. آنها بسان مجاهدان در راه خدا و در ركاب حضرت رسول صلّى اللّه علیه و اله هستند و پاداش هریك از آنها برابر با هزار شهید از شهیدان صدر اسلام است…
« بسم الله الرحمن الرحیم »
در سخنان معصومین علیهم السّلام آن چنان مقام و منزلتى براى منتظران راستین حضرت مهدى عجل اللّه تعالى فرجه الشریف برشمرده شده كه به راستى جاى شگفتى و تعجب دارد. و این پرسش را ایجاد مىكند كه چگونه ممكن است چنین حالتى از چنین ارزشى والا برخوردار باشد. البته توجه به جایگاه ارجمند انتظار و نیز وظایف منتظران تا حدودى مىتواند پاسخى به این پرسش باشد.
در اینجا به برخى فضایل و برترىهاى منتظران با استفاده از روایات نورانى معصومین علیهم السّلام اشاره مىشود.
منتظران راستین، برترین مردم همه روزگاران (1)، بسان حاضران در خیمه آن حضرت هنگام ظهور خواهند بود. (2) ثواب ایشان مانند پاداش نمازگزار و روزهدار است.(3) و ایشان گرامىترین امت و رفیق پیامبر صلّى اللّه علیه و اله هستند.(4) آنها بسان مجاهدان در راه خدا و در ركاب حضرت رسول صلّى اللّه علیه و اله هستند (5) و پاداش هریك از آنها برابر با هزار شهید از شهیدان صدر اسلام است. (6)
اما در پاسخ به این پرسش كه چرا این همه فضیلت و پاداش؟ چند نكته اساسى را باید مورد توجه قرار داد.
1-انتظار حلقه اتصال شیعه با امام معصوم:
چنانكه مىدانید «ولایت» و «امامت» ركن اساسى مكتب تشیّع است و اعتقاد به ضرورت وجود حجّت خدا و امام معصوم در هر عصر و زمان از مهمترین نقاط تمایز این مكتب از دیگر مكتبها است. از دیدگاه شیعه پذیرش ولایت معصومین علیهم السّلام و به طور كلى تسلیم در برابر امام و حجت عصر، سرآمد همه فضیلتها و شرط اساسى قبولى همه اعمال عبادى است. با توجّه به این نكات درمىیابیم كه «انتظار» در زمان غیبت و عدم حضور ظاهرى امام در جامعه به نوعى اعلام پذیرش ولایت و امامت واپسین امام از سلسله امامان شیعه است و همین انتظار موجب مىشود كه ارتباط قلبى و معنوى، حفظ شود و آنها در همه اعصار از فیض وجود امامشان برخوردار باشند.
2-انتظار، معیار ارزش انسانها:
آرزوها و آمال انسانها معیار خوبى براى سنجش میزان رشد، كمال و تعالى آنها است؛ تا آنجا كه برخى مىگویند:
«بگو چه آرزویى دارى تا بگویم كیستى.» آرزوهاى بلند، متعالى و ارزشمند حكایت از كمال روح و رشد شخصیّت انسانها و بلنداى همّت آنها مىكند.
به عكس آرزوهاى خرد، حقیر و بىارزش نشان از بىهمّتى و رشد نیافتگى افراد دارد.
بنابراین چون انسان منتظر برترین و ارزشمندترین آمال و آرزوهاى ممكن را داراست، به طور طبیعى از بهترین و والاترین ارزشها نیز برخوردار است.
3- انتظار عامل پویایى و سازندگى فرد و جامعه:
چنانكه از مطالب بعدى «وظایف منتظران» روشن خواهد شد، انتظار نقش مهمى در سازندگى، پویایى و اصلاح فرد و جامعه در زمان غیبت دارد، و اگر انسان منتظر به وظایفى كه براى او شمرده شده عمل كند به الگوى مطلوب انسان دیندار دست مىیابد و از جایگاه و مرتبه ی والایى برخوردار مىشود. به عبارت دیگر انسان منتظر با رعایت همه شرایط انتظار به همان شأن و منزلتى كه مورد انتظار دین اسلام است، رسیده و به بالاترین نقطه كمال مىرسد.(7) با توجه به نكات یادشده در مىیابیم آنهمه فضیلت براى چیست.
——————-
پی نوشت:
1) «… إنّ أهل زمان غیبته و القائلین بإمامته و المنتظرین لظهوره عجل اللّه تعالى فرجه الشریف أفضل من أهل كل زمان… »؛ شیخ صدوق,كمال الدین و تمام النعمة، ج 1 ، ص 319 ، ح 2.
2) امام صادق علیه السّلام فرمود: «من مات منكم على هذا الامر منتظرا كان كمن هو فى الفسطاطا الّذى للقائم» ر. ك: كافى، ج 5 ، ص 22 ، ح 2 . شیخ صدوق,كمال الدین و تمام النعمة، ج 2 ، ص 357 ؛ الغیبة، ص 200 ، ح 15 .
3) امام باقر علیه السّلام مىفرماید: «و اعلموا انّ المنتظر لهذا الامر له مثل اجر الصّائم القائم. . .» ؛ شیخ كلینى,كافى، ج 2 ، ص 222 ، ح 4 .
4) خود آن حضرت علیه السّلام فرمود: «. . . اولئك رفقائى و اكرم امّتى علىّ» ؛ شیخ صدوق,كمال الدین و تمام النعمة، ج 1 ، ص 286 ، ح 3 .
5) شیخ صدوق,عیون اخبار الرضا علیه السّلام، ج 1 ، ص 68 ، 36 ؛ شیخ صدوق,كمال الدین و تمام النعمة، ج 1 ، ص 317 ، ح 3 ؛ ر. ك: شیخ كلینى,كافى، ج 1 ، ص 371 ، ح 2 .
6) امام سجاد علیه السّلام فرمود: «من ثبت على موالاتنا فى غیبة قائمنا اعطاه اللّه عزّ و جلّ اجر الف شهید من شهداء بدر و احد» ؛ شیخ صدوق,كمال الدین و تمام النعمة، ج 1 ، ص 323 ، ح 6 .
7) ابراهیم شفیعى سروستانى,انتظار,بایدها و نبایدها , 24-21 ”(با تصرّف) .